Jak poznat ADHD: dospělí si o sobě myslí, že jsou k ničemu a děti trpí!

Publikuje: Nikola Macáková — 04. 09. 2024
Zdroj: Nikola Macáková - redakční text
Úvodní stránka » Jak poznat ADHD: dospělí si o sobě myslí, že jsou k ničemu a děti trpí!

Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) se netýká pouze dětí. Jak se toto neurovývojové onemocnění projevuje u dospělých a jak může diagnostika změnit kvalitu jejich života?

Co je ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)? ADHD, známé jako porucha pozornosti s hyperaktivitou, je neurovývojové onemocnění, které se projevuje obtížemi se soustředěním, impulzivním chováním a motorickým neklidem. Zatímco u dětí bývají příznaky ADHD zřetelnější a týkají se především školy a interakcí s vrstevníky, u dospělých může ADHD vypadat jinak. Dospělí s touto poruchou mají často problémy s organizací svého času, zvládáním stresu a kontrolou impulzů. „U dospělých se ADHD může projevovat jako vnitřní neklid, problémy se soustředěním a impulzivními rozhodnutími, která mohou ovlivnit jak jejich pracovní výkon, tak osobní vztahy,“ uvádí odborníci na medicínském portálu mojezdravi.cz.

Často se objevují pocity selhání nebo neschopnosti, protože tito jedinci mají problémy s plněním každodenních úkolů, což může vést k nízké sebeúctě.

Typickými příznaky ADHD jsou obtíže se soustředěním, hyperaktivita a impulzivita. U dospělých mohou tyto příznaky přetrvávat a ovlivňovat kvalitu jejich života, aniž by si uvědomovali, že trpí ADHD. Tento stav může být záměněn s jinými psychickými problémy, což ztěžuje diagnostiku.

ADHD u dětí: začátek problémů

ADHD je často diagnostikováno u dětí, obvykle ve školním věku, kdy se začínají objevovat problémy s chováním, hyperaktivitou a neschopností zůstat v klidu. Klíčovým obdobím bývají první dva roky ve škole, kdy děti čelí vyšším nárokům na soustředění. Pro děti s ADHD je obtížné se soustředit, což narušuje nejen výuku, ale také vztahy s učiteli a spolužáky.

„Děti s ADHD často vykazují neklid, mají problémy s dodržováním pravidel a jsou neustále v pohybu. To je pro učitele i rodiče velká výzva,“ píše MUDr. Zbyněk Mlčoch na zdravotnickém portálu zbynekmlcoch.cz. Tento motorický neklid a hyperaktivita mohou být obtěžující nejen pro děti samotné, ale také pro jejich okolí.

Ve školním prostředí je velmi důležitá role učitele, který může pomoci s řízením chování dítěte s ADHD. Přísná pravidla a struktura jsou klíčové, ale musí být doplněny citlivým přístupem, aby dítě cítilo podporu.

ADHD a dospělí: zmatek, impulzivita a emocionální výbuchy

ADHD nezmizí s věkem. U dospělých se příznaky mohou projevit jinak než u dětí. Místo viditelné hyperaktivity se objevují vnitřní neklid, impulzivní chování a problémy s organizací času. Dospělí s ADHD často mají problémy s dokončováním úkolů, se zpracováním emocí a se správným zvládáním vztahů.

„Dospělí s ADHD mají potíže s udržením pozornosti, často přeskakují mezi úkoly a nedokončují je, což může vést k frustraci a pocitu neúspěchu,“ uvádí odborníci na portálu vitalia.cz.

Pro dospělé s ADHD je obtížné zůstat organizovaní, zvládat stres a impulzivitu. To může ovlivnit jejich osobní i profesní život a přinášet jim pocity neúspěchu a nízké sebevědomí. Diagnostika ADHD v dospělosti je proto klíčová, protože umožňuje jedinci lépe porozumět svému chování a hledat strategie pro zlepšení.

Diagnostika ADHD: záchrana pro mnoho dospělých

Pro mnoho dospělých je diagnostika ADHD klíčovým krokem k pochopení vlastního chování a zvládání každodenních problémů. Mnoho lidí si po diagnostikování uvědomí, že jejich obtíže mají základ v ADHD a nejsou výsledkem osobních selhání.

„Diagnostika ADHD pomáhá lidem rozpoznat, proč se potýkají s určitými problémy, a poskytuje jim možnost najít vhodné strategie pro zlepšení jejich života,“ říká psychoterapeutka Markéta Závěrková na portálu mojezdravi.cz s odkazem na odbornou knižní publikaci Poznáváme homeopatii – Jak se léčit šetrně z vydavatelství Grada. Diagnostika ADHD zahrnuje podrobný rozhovor s odborníkem a psychologické testy, které hodnotí symptomy, jako jsou problémy s pozorností, impulzivita a hyperaktivita.

Příčiny ADHD: genetika a prostředí

ADHD je výsledkem kombinace genetických a environmentálních faktorů. Studie ukazují, že děti, jejichž rodiče trpí ADHD, mají vyšší riziko rozvoje této poruchy. Mezi další faktory patří komplikace během těhotenství, vystavení toxinům a nízká porodní hmotnost.

„Přestože přesné příčiny ADHD nejsou zcela jasné, je zřejmé, že genetika a faktory prostředí hrají v rozvoji poruchy klíčovou roli,“ uvádí MUDr. Zbyněk Mlčoch na portálu zbynekmlcoch.cz. s odkazem na odborný lékařský web Porucha pozornos… | Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie (csnn.eu).

Je ADHD doopravdy „porucha“, anebo se jedná spíše o odlišný způsob fungování mysli?

Diskuze o tom, zda ADHD představuje skutečnou poruchu nebo jen odlišný způsob fungování mysli, je stále aktuální. Záleží na tom, jakou optikou se na ADHD díváme. Pro psychiatry a psychology je ADHD jednoznačně diagnostikovatelnou poruchou, která ovlivňuje kvalitu života a chování jedince. Nicméně někteří lidé s ADHD vnímají svou poruchu jako způsob, jakým se jejich mysl přirozeně vyrovnává se světem kolem nich.

„Mnoho lidí s ADHD si uvědomuje, že jejich způsob myšlení a jednání je jiný než u ostatních, a mohou tento rozdíl považovat za svou jedinečnou výhodu, pokud se naučí se svými symptomy pracovat,“ uvádějí odborníci z medicínského portálu vitalia.cz.

Terapie ADHD je komplexní a zahrnuje různé obory – od psychologické diagnostiky a farmakoterapie až po psychoterapii a edukaci pacientů, jejich rodin a blízkých. Klíčové je pochopit, že ADHD ovlivňuje nejen jednotlivce, ale i jejich okolí, a proto je důležité zahrnout do terapie i další osoby, které mohou pomoci s léčbou a podporou.

Jak se mají učitelé a pedagogové správně chovat k dětem s ADHD?

Pro děti s ADHD může být školní prostředí mimořádně náročné. Vyžaduje od nich totiž stálou pozornost, dodržování pravidel a schopnost se soustředit, což jsou právě oblasti, kde mají tyto děti největší problémy. Učitelé a pedagogové hrají klíčovou roli v tom, jak úspěšně děti s ADHD zvládnou školní prostředí a jak se budou cítit ve třídě. Bohužel, jak upozorňují rodiče i odborníci, stále se mnoho pedagogů s problematikou ADHD dostatečně neorientuje, což může mít negativní vliv na školní úspěchy a emocionální zdraví těchto dětí.

Podle odborných doporučení by se učitelé měli zaměřit na individuální přístup k dětem s ADHD a poskytnout jim nejen potřebnou podporu, ale i strukturu. Důležité je, aby byli schopni pochopit specifické potřeby dětí s ADHD a přizpůsobili jim výuku tak, aby dítě nebylo znevýhodněné. To znamená, že by se měli snažit co nejvíce přizpůsobit tempo výuky, používat vizuální pomůcky, opakovat pokyny a motivovat děti k plnění úkolů menšími, dosažitelnými kroky.

„Učitelé, kteří pracují s dětmi s ADHD, by měli být trpěliví a flexibilní. Tito žáci často potřebují jasná a srozumitelná pravidla, která by měla být konzistentně uplatňována. Důležité je, aby pedagog zohlednil potřebu častých přestávek a umožnil dětem aktivně se zapojovat do výuky různými způsoby,“ uvádí k tématu odborná knižní publikace Poznáváme homeopatii – Jak se léčit šetrně z vydavatelství Grada.

Nárok na asistenta pedagoga: problém nedostatku financí

Asistent pedagoga je jedním z klíčových nástrojů, který může výrazně přispět k lepšímu vzdělávání dětí s ADHD. Asistent pomáhá nejen dítěti, ale i samotnému učiteli, který tak může efektivněji řídit výuku pro celou třídu. Mnoho škol však naráží na problém nedostatku finančních prostředků a také na fakt, že asistenti pedagogů nejsou dostupní pro všechny děti s ADHD, které by je potřebovaly.

Podle současné legislativy mají děti s ADHD právo na individuální přístup a speciální vzdělávací potřeby, což zahrnuje i možnost asistenta pedagoga. Bohužel, ne všechny školy tuto možnost plně využívají. Některé školy se snaží pomoc získat prostřednictvím různých grantů a podpůrných programů, jiné se obrací na pedagogicko-psychologické poradny, které jim mohou pomoci se žádostí o asistenta pedagoga a poskytnout další odbornou podporu.

Mnoho škol bojuje s nedostatkem financí na asistenty pedagogů, což je zásadní problém, protože právě přítomnost asistenta ve třídě může výrazně zlepšit podmínky pro vzdělávání dětí s ADHD.

Nedostatek vzdělání pedagogů v oblasti ADHD

Dalším problémem, na který rodiče často naráží, je nedostatečné vzdělání učitelů v oblasti ADHD. Mnozí pedagogové nejsou dostatečně proškoleni v tom, jak s těmito dětmi pracovat, a neví, jak efektivně řešit jejich specifické potřeby. To může vést ke zbytečným konfliktům mezi dítětem a učitelem, což může mít negativní vliv na výkonnost dítěte i na jeho vztah ke škole.

Podpora ze strany institucí, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny, je klíčová. Tyto instituce poskytují nejen odborné poradenství, ale také mohou školám a učitelům nabídnout praktické návody, jak se chovat k dětem s ADHD a jak jim přizpůsobit výuku. Rodiče, kteří se setkávají s nepochopením ze strany školy, se mohou obrátit právě na tyto instituce, které jim mohou pomoci při jednání se školou a nabídnout poradenství.

Přístup pedagoga je klíčový

I když legislativa jasně definuje práva dětí s ADHD na individuální přístup, je klíčové, aby samotní učitelé byli ochotni tato doporučení realizovat. Kvalita vzdělávání a pohody dítěte s ADHD závisí do velké míry na osobním přístupu pedagoga. Učitel, který chápe problematiku ADHD, je schopen vytvořit pro dítě podmínky, ve kterých bude schopno lépe fungovat, učit se a rozvíjet své schopnosti.

DŘÍVE JSME PSALI:

ADD – porucha pozornosti: ztracení se v myšlenkách

Nikola Macáková — 11. 09. 2023
Porucha pozornosti bez hyperaktivity, často označovaná jako ADD (Attention Deficit Disorder), je neurobiologickým onemocněním.

Spolupráce mezi učiteli, rodiči a odborníky je nezbytná pro úspěšnou integraci dětí s ADHD do školního prostředí. Učitelé by měli být nejen odborníky na svůj předmět, ale také by měli rozumět základním principům práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

Závěrem lze říci, že je nezbytné, aby školy věnovaly více pozornosti vzdělávání svých pedagogů v oblasti ADHD a dalších poruch chování. Zároveň by se měly snažit o zajištění potřebné podpory, jako je asistent pedagoga, aby děti s ADHD měly rovné příležitosti pro vzdělávání a rozvoj.


Použité zdroje: mojezdravi.cz; vitalia.cz; zbynekmlcoch.cz; csnn.eu,
Dále použity redakční informace, poznatky a zdroje – redakční text. *

Upozorňujeme, že informace, publikované články, rady a doporučení prezentované na webové stránce www.zdravizivot.cz neslouží jako náhrada za individuální lékařskou péči poskytovanou lékařem! Tyto informace nelze považovat za lékařskou konzultaci nebo doporučení pro konkrétního pacienta či pacienty. Informace zveřejněné na této stránce neslouží k nahrazování individuální léčby a jsou pouze obecnými informacemi na dané téma.

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo ZŽ

O nás

Jsme internetový online magazín, který je zaměřen na zdraví, zdravotnictví, medicínu, vitalitu, harmonii, život a zdravý životní styl. Na webu nechybí ani známá onemocnění či babské rady a receptury. Naším partnerským projektem jsou UdálostiExtra.cz.

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu